Systemy teleinformatyczne
Działalność Krakowskiego Szpitala im. św. Jana Pawła II oparta jest w dużej mierze o funkcjonujące w nim systemy informacyjne – w placówce ponad 90 % procesów biznesowych wspieranych jest przez aplikacje informatyczne funkcjonujące na bazie nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej.
Szpital bez wahania można nazwać „cyfrowym szpitalem”, niewątpliwie mocną stroną placówki jest dostęp lekarzy do danych pacjenta w wersji elektronicznej, a przez to optymalizacja procesów obsługi pacjenta, procesów pracy, kosztów (…). Szpital posiada szerokie doświadczenia w obszarze E-zdrowia i realizacji projektów związanych również z telediagnostyką, telemonitoringiem.
Dzięki realizowanym od wielu lat wdrożeniom informatycznym, pojawiający się w Szpitalu pacjent – czy to w ramach lecznictwa tzw. zamkniętego na którymkolwiek z oddziałów, czy to w ramach leczenia otwartego: – jest rejestrowany tylko jeden raz. Jego dane personalne, medyczne, wyniki laboratoryjne i diagnostyczne są dostępne dla uprawnionych pracowników: lekarzy, pielęgniarek, rejestratorek, w każdym miejscu w szpitalu i o każdej porze. Pacjent nie musi też kilkakrotnie legitymować się na terenie szpitala, bez względu na czas i lokalizację, jest identyfikowany jedynie poprzez nr PESEL lub unikalny numer MIP nadany w aplikacji.
Dzięki cyfryzacji Szpitala uzyskano i uzyskuje się wiele korzyści:
- skrócono czas obsługi pacjenta,
- zwiększono bezpieczeństwo leczenia; dzięki elektronicznej autoryzacji, dane pacjenta są jednoznaczne i eliminuje się pomyłki podczas ręcznego zapisywania danych,
- zwiększono i uproszczono dostęp do specjalistów i usług medycznych,
- zwiększono liczbę pacjentów objętych diagnozowaniem, terapią i monitoringiem,
- skrócono czas powrotu pacjenta do zdrowia,
- dzięki telediagnostyce zmniejszono koszty transportu pacjentów, zarówno w kontekście finansowym, jak i zdrowotnym.
Dostępne są różne możliwości zdalnego diagnozowania, np. dzięki wdrożonemu systemowi TeleDICOM (konsultacje między placówkami medycznymi) oraz infrastrukturze komunikacyjnej, umożliwiającej przesyłanie danych medycznych. Wykorzystywane obecnie rozwiązania umożliwiają dostęp zdalny, dając możliwości zdalnej pracy, np. dla radiologów, którzy mogą opisywać wyniki przechowywane w Szpitalu.
Szpital poprzez kolejne wdrożenia informatyczne uzyskuje znaczny wzrost efektywności pracy placówki, m.in. dzięki prostszemu i szybkiemu dostępowi do informacji o zasobach, takich jak sale zabiegowe, operacyjne, łóżka, specjaliści w poradniach, leki i inne materiały oraz sprzęt medyczny. Wzrastają możliwości monitorowania kosztów (większa precyzja rozliczania pacjentów, lekarzy i oddziałów), upraszczane są procesy pracy i optymalizowana jest kontrola nad rozliczeniami z NFZ. Rośnie konkurencyjność Szpitala na rynku usług medycznych.
Początki informatyzacji Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II sięgają pierwszej połowy lat 90., kiedy w części administracyjnej szpitala wdrożono pierwsze moduły oprogramowania obejmującego swoim zasięgiem kadry, płace i systemy magazynowe. Bezdyskusyjne stały się korzyści płynące z wdrożeń informatycznych i usystematyzowania niektórych procesów biznesowych w szpitalu.
W drugiej połowie lat 90 dla części placówek służby zdrowia dostępne stały się środki Banku Światowego poprzez projekt Ministerstwa Zdrowia, który miał on objąć ok. 100 szpitali w Polsce.
Beneficjentami tych środków, a przez to w dalszej kolejności beneficjentami wdrożeń nowoczesnych systemów informatycznych , stały się te placówki, których nie zniechęciła pracochłonność udziału w projekcie. Pozyskane fundusze z Banku Światowego umożliwiły zakup pierwszych modułów oprogramowania medycznego – Oddział i Apteka. Rozproszenie oddziałów Szpitala na 17 budynków (na przestrzeni ok. 10 ha) spowodowało też konieczność połączenia ich w sieć kampusową, zdecydowano wtedy o wyborze najnowocześniejszej dostępnej technologii ATM.
Dzięki wysokiej świadomości zalet informatyzacji, wytrwałości, determinacji i konsekwencji w działaniu Dyrekcji , udało się pozyskać i wdrożyć narzędzia informatyczne ułatwiające i optymalizujące dostęp do informacji. Dyrekcja była w stanie wymusić zastosowanie się do obowiązujących procedur wszystkich pracowników szpitala, gdyż, co było oczywiste, występował naturalny opór związany z wprowadzaną zmianą i koniecznością nauki obsługi nowych systemów. Obecnie zalety informatyzacji są dla personelu na tyle oczywiste, że jakiekolwiek nowe wdrożenia nie budzą już takich negatywnych emocji, przyjmowane są z naturalnym krytycyzmem , ale jedynie w obszarze oceny funkcjonalności i ergonomii, co jedynie służy wdrożeniom i postulatom optymalizacyjnym dla dostawców systemów w tych obszarach.
Zarządzanie rozwojem i utrzymanie, a w tym zapewnienie ciągłości działania systemów informatycznych, teleinformatycznych, telekomunikacyjnych, a także wdrażanie polityki bezpieczeństwa pozostaje pod nadzorem Pionu Informatyki i E-zdrowia.
Pion skupia specjalistów o zróżnicowanych kompetencjach w obszarze informatyki, transmisji danych i telekomunikacji:
– Dział Systemów i Aplikacji – administratorzy systemów bazodanowych (Oracle, Sybase HIS AMMS/Infomedica medyczna i administracyjna, NetRAAD), administratorzy systemu TeleDICOM, ComPACS
– Dział Infrastruktury i Bezpieczeństwa Informatycznego – administratorzy sieci kampusowej i infrastruktury serwerowej (m.in. technologia Blade, wirtualizacja, macierze sieciowe/blokowe, sieci WAN/LAN/SAN/WiFi), administratorzy poczty korporacyjnej, środowiska i usług domenowych, systemu backupu, telefonii IP i systemów bezpieczeństwa na styku z siecią Internet
– Dział Sieci i Wsparcia Użytkowników (I linia wsparcia) – zdalny Help Desk.
Dostępne w Szpitalu aplikacje są zintegrowane, a systemy są scentralizowane; w systemie przechowywania danych na macierzach przechowywanych Jest dziesiątki terabajtów danych.
Krytycznym elementem infrastruktury jest Kampusowa Rozległa Sieć Komputerowa, „krwiobieg” teleinformatyczny Szpitala.
Dostępne w Szpitalu aplikacje są zintegrowane, a systemy są scentralizowane; w systemie przechowywania danych na macierzach przechowywanych Jest dziesiątki terabajtów danych.
Krytycznym elementem infrastruktury jest Kampusowa Rozległa Sieć Komputerowa, „krwiobieg” teleinformatyczny Szpitala.
Ze względu na fakt, iż Krakowski Szpital Specjalistyczny im. św. Jana Pawła II jest rozproszony geograficznie – na terenie o powierzchni około 10 hektarów zlokalizowano, gdzie działalność placówki jest prowadzona w 20 budynkach, krytycznym elementem infrastruktury teleinformatycznej jest Kampusowa komputerowa sieć rozległa Szpitala. Zadaniem sieci kampusowej jest połączenie wszystkich budynków w jedną całość, zapewniając szybką transmisję danych oraz wysoką dostępność usług sieciowych.
Część obiektów do roku 2010 była połączona starą, ponad dziesięcioletnią siecią o przepustowości 10Mbit/s, szkielet pracował z prędkością 100Mbit/s.
Wymagania wysokiej dostępności i niezawodności , związane z koniecznością zapewnienia ciągłego dostępu do aplikacji wspierających procesy biznesowe Szpitala, nowe rozwiązania medyczne, głównie w obszarze przesyłania danych obrazowych np. angiograficznych, echokardiograficznych… czyli inaczej mówiąc modalności: ultrasonografii, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego), wymagały bezawaryjności i wysokiej przepustowości i dlatego w 2010 roku całkowicie zmodernizowano sieć kampusową, poprzez całkowitą wymianę części pasywnej i aktywnej.
W Szpitalu przeprowadzono duży projekt (finansowany z MRPO – Rozwój Krakowskiego Centrum Badań i Technologii Medycznych), w wyniku którego infrastruktura sieci w części aktywnej została zbudowana w topologii podwójnej gwiazdy w całości, zapewniając łączność szerokopasmową na terenie całego kampusu z prędkością 10Gbps Ethernet w szkielecie sieci, w oparciu o rozwiązania firmy Cisco.
Nowy system sieciowy realizuje postawione mu wymagania i oferuje wiele korzyści: dla szpitala najważniejsza jest wysoka dostępność i duża niezawodność, związane z koniecznością zapewnienia nieprzerwanej pracy sieci i niezauważalnym czasem przywrócenia sieci do prawidłowego działania po wystąpieniu ewentualnej awarii. Sieć została wykonana w taki sposób, aby uwzględnić nadmiarowe elementy we wszystkich możliwych obszarach, zarówno na poziomie łączy fizycznych (redundancja geograficzna), urządzeń aktywnych oraz punktów podłączenia do serwerów. Zapewniono możliwość przyszłego rozwoju sieci ze względu na rosnącą ilość użytkowników i aplikacji oraz możliwość dołączania dodatkowych lokalizacji i zewnętrznych połączeń sieciowych. W Szpitalu zmigrowano tradycyjną telefonię analogową do telefonii internetowej (VoIP).
Wysoce bezpieczna przewodowa i bezprzewodowa infrastruktura komunikacyjna funkcjonuje jako platforma do kompleksowego zarządzania Szpitalem, co ogranicza obieg dokumentacji papierowej oraz optymalizuje obsługę pacjentów w placówce. Sieć zapewnia bezpośredni dostęp do kompletnej historii choroby pacjentów w tym obrazów diagnostycznych wysokiej jakości – takich jak RTG , CT, MR, USG (echo) – z dowolnego miejsca kampusu Szpitala, a także do wszelkich wyników badań laboratoryjnych.
Szkielet sieci lokalnej Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II w Krakowie działa w oparciu o przełączniki pracujące w systemie Virtual Switching System. Rozwiązanie zapewnia wysoki poziom niezawodności i jednocześnie pozwala na utrzymanie prostoty konfiguracji w postaci dwóch urządzeń tworzących jeden wirtualny przełącznik centralny. Łącznie w sieci dostępnych jest ponad 3000 portów, 2000 czynnych kont użytkowników i ponad 1500 podłączonych do sieci komputerów. Jednocześnie na wszystkich oddziałach i w budynkach administracji został uruchomiony bezprzewodowy, szyfrowany dostęp do sieci.
W związku z faktem realizacji projektu wdrożenia IP telefonii , opracowano separację za pomocą wirtualnych podsieci VLAN, aby usługi VoIP czy CCTV nie kolidowały z ruchem związanym z pozostałymi usługami, Wszystkie urządzenia aktywne obecnie pracujące w sieci kampusowej obsługują VLAN, QoS oraz rezerwację pasma, zatem zapewnienie niezawodnej pracy telefonów zostanie zrealizowane w najprostszy możliwy sposób – rezerwując pasmo na stałe dla danej podsieci, na przykład tylko dla celów telefonii. Sieć kampusowa, zapewniając 10 Gbit/s Ethernet posiada oczywiście nadwyżkę przepustowości w stosunku do obecnego zapotrzebowania, gdyż ma mieć możliwość posłużenia do transmisji wszystkich usług w szerokim zakresie.
Podsumowując, realizacja projektu stała się przyczynkiem do podniesienia poziomu opieki zdrowotnej w Szpitalu , poprzez wysoką szybkości wprowadzania danych i szybkości obsługi pacjentów, wysokie bezpieczeństwo danych, autoryzację i identyfikację elektroniczną, minimalizację redundancji danych, a w szczególności ułatwienia prowadzenia dokumentacji medycznej poprzez automatyczne generowanie dokumentów.
W ramach sieci kampusowej jest wdrożona usługa bezpłatnego dostępu wi-fi do Internetu dla gości szpitala i pacjentów oraz personelu.
Bezprzewodowy dostęp do sieci został uruchomiony na całym 10-hektarowym terenie Szpitala , na którym położone jest 20 budynków. Tzw. hotspot (ang. hot spot czyli „gorący punkt”) to punkt, który umożliwia posiadaczom komputerów przenośnych (laptopów), tabletów, a także palmtopów, telefonów komórkowych i innych urządzeń (np. odbiorników GPS), podłączenie się i dostęp do Internetu. Bezpłatny dostęp do Internetu na terenie Szpitala zyskali pacjenci i goście i wszyscy pracownicy.
Dzięki sieci bezprzewodowej użytkownik może uzyskać dostęp do informacji bez poszukiwania miejsca z dostępem do sieci, a administratorzy sieci mogą konfigurować sieć bez instalowania czy przenoszenia struktury kablowej. Sieci bezprzewodowe oferują dużą wydajność, wygodę i obniżenie kosztów w porównaniu z siecią kablową.
Bezprzewodowa sieć Szpitala jest elastycznym systemem komunikacji wdrożonym jako uzupełnienie , czyli rozwiązanie alternatywne dla tradycyjnej kampusowej sieci kablowej wykorzystywanej w Szpitalu (10 GB Ethernet). Ta sieć bezprzewodowa umożliwia połączenie transmisji danych z mobilnością użytkownika. Użytkownicy sieci korzystają ze zwiększonej elastyczności dostępu do informacji oraz tym samym wydajności systemu komunikacyjnego . Pracownicy, bez względu na ich lokalizację, mogą wykorzystywać sieć np. odbierając i wysyłając pocztę, korzystając z funkcjonujących w Szpitalu aplikacji, współdzieląc pliki, przeglądając strony WWW.
System jest w pełni zabezpieczony, wyposażony w urządzenia niewrażliwe na warunki zewnętrzne oraz zintegrowany z infrastrukturą informatyczną i komunikacyjną Szpitala.
System składa się z 150 urządzeń typu access point (punkty dostępu) i oparty jest na technologii otwartej na wszelkiego typu usługi mobilne. Access pointy są to urządzenia, które świadczą usługi dostępowe do Internetu.
Jest to w szczególności korzystne dla pracowników Szpitala, którzy tym samym, wykorzystując urządzenia przenośne, uzyskali dostęp do kampusowej (kablowej) sieci komputerowej Szpitala, w tym wszelkich zasobów systemowych i aplikacyjnych.
Uruchomienie hot spotu pozwala na funkcjonowanie tzw. mobilnych pracowników: mobilnego lekarza (m-lekarz), mobilnej pielęgniarki (m-pielęgniarka). To dostęp w każdym miejscu do danych osobowych i medycznych pacjenta, w tym obrazów diagnostycznych oraz:
– Możliwość tworzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), w każdym miejscu Szpitala,
– Możliwość i prostota lokalizacji oraz wezwania lekarza / pielęgniarki
– Możliwość i prostota lokalizacji oraz elektronicznej identyfikacji pacjenta!
– Możliwość stosowania mobilnej aparatury monitorującej ( np. parametrów biomedycznych pacjenta – telemetria, telemonitoring)
– Rozwój elektronicznej rejestracji zdarzeń w każdym medycznym obiekcie Szpitala
– Rozwój telemedycyny – teleusług medycznych, w szczególności telematyki (przesyłanie pomiarów np. ciśnienie, temp, EKG)
– Rozwój możliwości zdalnego monitorowania stanu pacjenta
ZINTEGROWANY SYSTEM APLIKACJI SZPITALA .
Z opieki medycznej szpitala korzystają setki pacjentów Część pacjentów korzysta z lecznictwa otwartego i jest obsługiwana przez poradnie funkcjonujące na terenie Szpitala. Zintegrowany system aplikacji umożliwia dostęp do danych pacjenta w postaci cyfrowej z każdego rozproszonego geograficznie (!) miejsca w Szpitalu.
Wdrożone i zintegrowane zostały centralne systemy:
- HIS (Hospital Information System) – AMMS firmy Asseco Poland SA,
- LIS (Laboratory IS) – moduł Laboratorium firmy Asseco Poland SA
oraz histopatologiczny system PatARCH firmy MedLAN
- RIS (Radiology IS) & PACS (Picture Archiving and Communication System) – NetRAAD firmy CompuGroup Medical Polska Sp z o.o. (wczesniej UHC)
System zintegrowanych aplikacji umożliwia elektroniczne przesyłanie zleceń na badania laboratoryjne i diagnostyczne, natychmiastowy dostęp do wyników w miejscu zlecenia. Taki status komputeryzacji pozwala więcej czasu poświęcić pacjentowi i dokładniej diagnozować, dzięki pełnemu dostępowi do historii choroby, w tym szczególnie do cyfrowych danych obrazowych z rekonstrukcjami 3D . W Szpitalu wykonywane są najwyższej klasy i jakości usługi diagnostyczne w zakresie radiologii cyfrowej, m.in. tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego, scyntygrafii, badań ultrasonograficznych.
Suma : wysokiej technologii urządzeń medycznych, aplikacji i infrastruktury sieciowej, czyli cyfryzacja Szpitala, optymalizując ruch chorych i usprawniając dostęp do danych pacjentów , eliminuje kolejki, nieracjonalne zarządzanie wizytami w gabinetach i i stołami operacyjnymi na salach operacyjnych. Jednocześnie informatyzacja porządkuje administrację placówki, pozwala elektronicznie rozliczać się z NFZ. Poprzez szybki dostęp do wszystkich zagregowanych danych, umożliwia skuteczne podejmowanie decyzji na bazie automatycznie tworzonych raportów.
W dobie przechodzenia kolejnych obszarów lecznictwa w tryb raportowania on-line do systemów centralnych (np. P1) informatyzacja i stanowi „być albo nie być” placówki.
AMMS to podstawowy system funkcjonujący w Szpitalu, a jego dostawcą jest Asseco Poland SA. System stanowi zintegrowany pakiet obsługujący różne sfery działalności Szpitala – zarówno część administracyjną, jak połączoną z nią część związaną bezpośrednio z opieką nad pacjentem.
System HIS AMMS / InfoMedica obsługuje wszystkie etapy obsługi pacjentów – zarówno hospitalizowanych, jak ambulatoryjnych, czy wykonujących profilaktyczne badania diagnostyczne i laboratoryjne. Integracja AMMS z tzw. systemami zewnętrznymi (Laboratorium, NetRAAD, Sentinel, CareFusion, PatARCH) pozwala na przesyłanie zleceń oraz odbieranie wyników badań z tych systemów w miejscu ich wysłania w systemie AMMS. Coraz większa część dokumentacji powstaje wyłącznie w postaci elektronicznej jako EDM.
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna (EDM) podpisywanych cyfrowo dokumentów jest gromadzona w należącym do Szpitala Repozytorium EDM. Kategoriami dokumentacji objętymi zintegrowanym z systemem HIS AMMS Repozytorium EDM są:
- Dokumenty systemu HIS wymagane przepisami centralnymi (źródłem jest AMMS)
- Wyniki badań laboratoryjnych (źródłem jest InfoMedica Laboratorium)
- Opisy badań diagnostycznych (źródłem jest NetRAAD)
- Wyniki i opisy badań histopatologicznych (źródłem jest PatARCH)
Papierowa dokumentacja medyczna jest tworzona tylko tam, gdzie to jest niezbędne, wymagane lub wygodne dla pacjentów – poprzez automatyczne generowanie pism dokumentów z poziomu systemu AMMS. System umożliwia także automatyczne dokonywanie rozliczeń z NFZ poprzez eksportowanie i importowania wymaganych danych do systemu informatycznego NFZ. Niezależnie wraz z wchodzeniem w życie nowych przepisów następuje burzliwy rozwój komunikacji z instytucjami centralnymi (np. NFZ, ZUS, P1), które coraz większą część danych pozyskują w trybie on-line.
Podstawowe moduły systemu HIS AMMS , które – zintegrowane ze sobą – funkcjonują w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. św. Jana Pawła II, to:
AMMS – część medyczna
Ruch chorych (Izba Przyjęć, Oddział)
Laboratorium oraz Punkt pobrań
Bank Krwi z modułem przetoczeń
Apteka i gospodarka lekami
Przychodnia (Rejestracja, Gabinet lekarski)
Blok operacyjny
Statystyka medyczna
Rozliczenia z NFZ
Pracownia diagnostyczna
Pracownia patomorfologii
Zakażenia szpitalne
Stacja Dializ
Gabinet zabiegowy
Repozytorium EDM
Portal MPI e-Rejestracja
InfoMedica – część administracyjna
Księgowość
Kadry
Płace
Zaopatrzenie i gospodarka materiałowa
Koszty
Raportowanie i sprawozdawczość
NetRAAD to system służący do zbierania obrazów i wyników badań diagnostycznych w postaci cyfrowej, ich archiwizacji, zarządzania oraz udostępniania. Dostawcą systemu jest firma CompuGroup Medical Polska sp z o.o. (dawniej UHC). Obrazy są pobierane bezpośrednio z urządzeń. diagnostycznych. NetRAAD jest wykorzystywany m.in. do rejestracji badań tomograficznych, rezonansu magnetycznego, scyntygraficznych, ultrasonograficznych, mammografii cyfrowej, zdjęć RTG i wielu innych. Informacje zgromadzone w bazie danych mogą być przeszukiwane wg wielu kryteriów, uzupełniane. Lekarz wysyła zlecenie wykonania badania ze swojego komputera i na dowolnym komputerze na którym pracuje w sieci Szpitala, odbiera wyniki, analizuje obrazy diagnostyczne, porównuje z historycznymi, opisuje itd.
Głęboka integracja z systemem AMMS pozwala na bezpośrednią automatyczną interakcję obu systemów – po kliknięciu w link badania diagnostycznego w systemie AMMS w wynikach pacjenta lekarz przenoszony jest automatycznie do systemu NetRAAD wprost do opisu i obrazów dotyczących tego badania.
Kolejnym poziomem integracji było uruchomienie generowania opisów badań diagnostycznych w postaci podpisanych cyfrowo dokumentów EDM przesyłanych wprost do szpitalnego Repozytorium EDM.
Wyspecjalizowany system służący do obsługi, archiwizacji i udostępniania cyfrowych obrazów i wyników badań echokardiograficznych. Podczas badania dane z aparatów diagnostycznych są zapamiętywane w systemie i dostępne dla lekarza w dowolnej chwili w oryginalnej postaci. Umożliwia to analizowanie badań „echo” post fatum, bez konieczności wizyty w pracowni diagnostycznej. Informacje te mogą być eksportowane na zewnątrz, nagrywane na płytki CD. Oprócz badań przesłanych z pracowni system umożliwia dostęp do danych zewnętrznych, np. poprzedniego badania, które pacjent przyniósł ze sobą.
W trakcie pracy w systemie lekarz ma do dyspozycji wysokiej jakości przeglądarkę obrazów i nagranych pętli (filmów) z wieloma opcjami prezentacji i obróbki. System rozpoznaje specjalistyczne pomiary parametrów pracy serca i wielkich naczyń wykonane w czasie badania oraz umożliwia wykonanie wszystkich stosowanych współcześnie pomiarów w dowolnym czasie po badaniu.
Zaawansowany moduł raportowania, włączający m.in. dane pomiarowe wspomaga i automatyzuje tworzenie raportu końcowego badania oraz przekazywanie wyników badań do miejsca, skąd zostały zlecone.
Aby zapewnić sobie możliwość przetwarzania i bezpiecznego przechowywania dużych ilości informacji, potrzebne jest centrum danych z prawdziwego zdarzenia – profesjonalna serwerownia z zapewnioną infrastrukturą zasilania i klimatyzacją. Jednak najważniejsze w niej są urządzenia do przetwarzania danych i ich przechowywania.
Szpital, głównie na bazie środków finansowych pozyskanych z projektów, w tym z projektów Unijnych, zrealizował i realizuje kilka interesujących projektów, w tym projekt migracji tradycyjnych serwerów do serwerów kasetowych blade, ułatwiających zarządzanie całą infrastrukturą i umożliwiających wprowadzenie oszczędności w kilku obszarach, m.in. w obszarze kosztów utrzymania Data Center oraz w zakresie kosztów zakupu platformy sprzętowej (uproszczone, zredukowane okablowanie serwerowni; tańsze komponenty). Kolejną z zalet technologii „blade” jest skalowalność, elastyczność rozbudowy, konsolidacja zasilania i chłodzenia, prostota rekonfiguracji, kontrola i automatyzacja sterowania. Prawie wszystkie serwery są poddane wirtualizacji przy pomocy oprogramowania firmy VMware.
Mocną stroną szpitalnej serwerowni, szczególnie w obszarze przestrzeni i bezpieczeństwa, są pamięci masowe, odpowiedzialne za przechowywanie danych To na tych macierzach przechowywane są najcenniejsze dane, czyli dane pacjentów, w tym obrazowe dane diagnostyczne z najnowocześniejszej cyfrowej aparatury radiologicznej funkcjonującej w szpitalu, takiej jak: rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, mammografia, angiografia i radiografia cyfrowa, ultrasonografia. Są to dane przetwarzane w zintegrowanym środowisku aplikacji: HIS/RIS/PACS w obowiązującym standardzie DIOCOM 3.0.
Krakowski Szpital im. św. Jana Pawła II jest ważnym ośrodkiem naukowym i centrum medycznym w Małopolsce. Szpital Jana Pawła II w Krakowie, zatrudniając najwyższej klasy specjalistów w zakresie kardiochirurgii, kardiologii, pulmonologii i torakochirurgii , zawsze i stale poszukiwał nowych rozwiązań technicznych, które mogły wspierać pracę lekarzy specjalistów, którzy kształcili się , kształcą się w doskonałych ośrodkach wiedzy oraz współpracują z najlepszymi ośrodkami medycznymi na świecie.
Tym samym są przyzwyczajeni do korzystania z najlepszych osiągnięć techniki. Szpital tym samym , bardzo aktywnie poszukując źródeł finansowania i korzystając z dostępnych funduszy m.in. UE, implementował najwyższej klasy rozwiązania techniczne, każdej możliwej kategorii, które tylko mogły wesprzeć i poprawić proces diagnostyki i leczenia, zarówno w obszarze aparatury medycznej , jak i aplikacji informatycznych, czy telekomunikacyjnych. Już od 2005 r. w Klinice Chirurgii Serca, Naczyń i Transplantologii krakowskiego szpitala są prowadzone telekonsultacje badań koronarograficznych z kilkunastu, szpitali w Polsce Południowej i liczba współpracujących Partnerów stale rośnie. Na podstawie cyfrowo przekazanych badań z zastosowaniem systemu TeleDICOM pacjenci są kwalifikowani do leczenia operacyjnego choroby wieńcowej.
Największe korzyści z wprowadzenia komunikacji cyfrowej E – zdrowie , to optymalizacja obsługi pacjentów, skrócenie czasu oczekiwania na konsultacje , zwiększenie bezpieczeństwa leczenia , poprawa metod diagnozowania, zwiększenie ilości pacjentów objętych specjalistycznym diagnozowaniem, terapią i monitoringiem, zwiększenie i uproszczenie dostępu do specjalistów i usług medycznych , skrócenie czasu powrotu do zdrowia, ograniczenie kosztów transportu , zarówno w kontekście finansowym , jak i zdrowotnym. Jednocześnie tworzenie i prosty dostęp do baz danych poprzez sieci informatyczne daje możliwość wymiany danych pacjenta między ośrodkami medycznymi I umożliwia wymianę doświadczeń, telekonsultacje, w szczególności przypadków „ trudnych”, w których dostęp do jak największej ilości specjalistów, może znacząco usprawnić proces diagnozowania. Jednocześnie szersze udostępnienie i rozpowszechnienie systemu zdalnych konsultacji medycznych przyspieszając proces diagnozowania, może z pewnością w znaczący sposób poprawić proces leczenia.
TeleDICOM to specjalizowany system zdalnych konsultacji medycznych oraz bezpiecznego przesyłania badań obrazowych o jakości diagnostycznej (standard DICOM 3.0) za pomocą Internetu. TeleDICOM zajmuje się obrazami w formacie DICOM( angiograficzne, echokardiograficzne, RTG, USG, NMR, CT), gdyż tylko takie mają wartość diagnostyczną, jednak pozwala przesłać i obejrzeć pliki graficzne dowolnego typu. Poza tym każda telekonsultacja może zawierać informację tekstową – o pacjencie, dotychczasowym przebiegu leczenia itd.
TeleDICOM pracuje bazując na centrum referencyjnym w KSS im. św. Jana Pawła II oraz sieci współpracujących ośrodków lokalnych, ,których zasięg, w związku z zastosowaną technologią jest nieograniczony. Obecnie system skupia się na grupach użytkowników zewnętrznych:
- około 20 „zaprzyjaźnionych” szpitalach o profilu kardiologicznym z Polski południowej, które codziennie przesyłają tzw. telekonsultacje obecnie przede wszystkim z dziedziny angiografii w celu kwalifikacji pacjentów do zabiegów kardiologicznych i kardiochirurgicznych; obecnie realizowanych jest około 300 konsultacji miesięcznie.
Podstawą systemu jest bezpieczna transmisja danych otrzymywanych z ośrodków lokalnych. Przesyłana treść jest zaszyfrowana, a kompletność danych gwarantowana – transmisja działa na zasadzie wszystko albo nic: dostęp do danych jest możliwy wyłącznie w przypadku w 100% bezbłędnej transmisji. TeleDICOM jest zabezpieczony na okoliczność problemów z siecią – transmisja przerwana z dowolnego powodu zostaje automatycznie wznowiona np. po usunięciu awarii.
System pozwala na pracę w trybie podobnym do zwykłej przeglądarki obrazów, lecz jego główną zaletą, unikalną w skali światowej, jest możliwość wspólnej, jednoczesnej pracy wielu użytkowników (nawet rozsianych po świecie) nad tym samym zestawem badań obrazowych. TeleDICOM synchronizuje treść obrazu na komputerach wszystkich uczestników takiej sesji i sprawia, że dosłownie jedna osoba może „wskazać palcem” interesujący fragment pozostałym i głośno im o tym opowiedzieć. Wszelkie akcje wykonane przez każdego z uczestników takiej sesji są natychmiast rozsyłane do pozostałych uczestników. Mają oni między innymi możliwość powiększania i animowania konsultowanych obrazów i dokumentów, wyróżniania ich fragmentów, używania narzędzi pomiarowych oraz wskaźników. Dodatkowo wykonywane czynności można po prostu na bieżąco komentować – aktywne jest połączenie głosowe oraz w formie tekstowej (chat).
Przeprowadzone przez szpital badania dowiodły, że telekonsultacje nie ustępują jakością konsultacjom dokonywanym metodą tradycyjną, a jednocześnie system upraszcza i przyspiesza dostęp pacjentów do leczenia operacyjnego, z zachowaniem poufności danych medycznych.
W zakresie technologii informatycznych i teleinformatycznych Szpital planuje przede wszystkim wdrożenie kolejnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo systemów oraz sieci wewnętrznej i zewnętrznej (rozwój usług wiąże się z koniecznością zwiększenia zakresu wykorzystywania dostępu do Internetu). Prowadzona jest stała optymalizacja systemu przechowywania danych oraz wdrożenie kolejnych modułów aplikacyjnych. Systematyczne działania mają na celu objęcie kolejnych obszarów opieki nad pacjentem Elektroniczną Dokumentacją Medyczną oraz jej wymianą z ośrodkami w całym kraju.
Podsumowując, przy tego typu wieloletnich doświadczeniach w ww. obszarach, Krakowski Szpital Specjalistyczny im. św. Jana Pawła II przez wiele lat utrzymywał i utrzymuje się w czołówce placówek medycznych o doskonałych osiągnięciach medycznych i ogromnych doświadczeniach w cyfryzacji placówki. Szpital wielokrotnie był nagradzany jako lider, również w kategorii informatyki. Jako jednostka uniwersytecka kształci lekarzy specjalistów, obecnie we współpracy w czołowymi jednostkami akademickimi współpracuje przy wielu projektach: badawczych, szkoleniowych, w zakresie innowacyjnych technologii (…).
Krakowski Szpital Specjalistyczny im. św. Jana Pawła II jest niezaprzeczalnie jednym z liderów cyfryzacji, posiada mnóstwo doświadczeń, którymi może się dzielić z partnerami. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt iż część już stosowanych od wielu lat rozwiązań, również wymaga modernizacji, wymiany i dostosowania do nowych technologii, a zarazem nowych wymagań, stąd w sposób ciągły tut. Placówka poszukuje nowych rozwiązań we wszystkich aspektach technologicznych, a tym samym jest zmuszona do poszukiwania źródeł finansowania, ze względu na trudną sytuacje finansową służby zdrowia.