Jakość w Szpitalu
Pełnomocnik Dyrektora Szpitala ds. Jakości
mgr Joanna Adamczyk-Dylewska
W Szpitalu, już od blisko 20 lat, w trosce o bezpieczeństwo Pacjentów oraz jakość świadczonych usług medycznych, funkcjonuje System Zarządzania Jakością wdrożony, utrzymywany i doskonalony zgodnie z wymaganiami normy międzynarodowej ISO 9001 oraz od 2009 r. także w oparciu o standardy Programu Akredytacji Szpitali, opracowane przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Główne cele w zakresie funkcjonującego w Szpitalu Systemu Zarządzania Jakością zostały zawarte w Polityce Jakości. Dbałość o bezpieczeństwo, satysfakcję i poszanowanie praw Pacjentów, doskonalenie działań organizacyjnych i technicznych celem poprawy warunków bytowych Pacjentów, dbałość o systematyczne szkolenie personelu celem podnoszenia kompetencji zatrudnionego personelu, wprowadzanie nowych metod leczenia i nowoczesnego sprzętu, wykorzystywanie nowoczesnych technologii informatycznych, prowadzenie współpracy naukowej z uczelniami i ośrodkami medycznymi w Europie i na świecie – to tylko niektóre obszary ujęte w Polityce Jakości naszego Szpitala.
Szpital posiada następujące certyfikaty, potwierdzające, iż Dyrekcja przywiązuje szczególną wagę do aspektów jakościowych:
- Certyfikat Akredytacyjny – zatwierdzony przez Ministerstwo Zdrowia,
- Certyfikat ISO 9001 – wydany przez niezależną, akredytowaną jednostkę certyfikującą,
- Certyfikat „Szpital bez bólu” – wydany przez Polskie Towarzystwo Badania Bólu wraz z Polskim Towarzystwem Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Polskim Towarzystwem Ginekologicznym, Towarzystwem Chirurgów Polskich, Polskim Towarzystwem Ortopedycznym i Traumatologicznym,
- Certyfikaty uczestnictwa w Programach Zewnętrznej Oceny Jakości dla laboratorium i pracowni Ośrodka Nowoczesnej Diagnostyki Laboratoryjnej.
W Szpitalu zostało powołane Biuro ds. Jakości, które realizuje i koordynuje zadania związane z utrzymaniem i doskonaleniem Systemu Zarządzania Jakością. Biuro ds. Jakości jest zarządzane przez Pełnomocnika Dyrektora Szpitala ds. Jakości. Do głównych celów i zadań Biura ds. Jakości należy między innymi:
- wdrażanie, monitorowanie i ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością,
- nadzorowanie i monitorowanie spełnienia wdrożonych standardów w ramach Programu Akredytacji Szpitali,
- inicjowanie i koordynacja pracy komitetów i zespołów powołanych w celu realizacji zadań w zakresie jakości w Szpitalu,
- współpraca z instytucjami zewnętrznymi promującymi politykę projakościową,
- upowszechnianie wśród personelu Szpitala zachowań projakościowych w opiece nad pacjentem oraz budowanie pozytywnego wizerunku Szpitala,
- inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu poprawę funkcjonowania procesów, dokumentacji i doskonalenie skuteczności Systemu Zarządzania Jakością.
Kraków, dnia 1 czerwca 2023 r.
Nasza misja
Diagnozujemy i leczymy poprzez świadczenie usług medycznych zgodnie z najwyższymi standardami, nie ustając w dbałości o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i zaufania Pacjentów
Politykę Jakości realizujemy poprzez:
- podejmowanie ciągłych działań w celu zwiększenia jakości świadczonych usług medycznych,
- utrzymywanie najwyższego poziomu opieki nad Pacjentami, nastawienie na realizację oczekiwań Pacjentów oraz zapewnienie dostępności i bezpieczeństwa świadczeń zgodnie z obowiązującymi standardami i normami,
- utrzymywanie i doskonalenie świadczonych usług medycznych i organizacji Szpitala w oparciu o Standardy Akredytacyjne Programu Akredytacji Szpitali oraz realizację projektów poprawy jakości,
- zatrudnianie wysoko wykwalifikowanych Pracowników oraz wdrażanie najnowocześniejszych metod i standardów leczenia,
- dbałość o rozwój zawodowy Pracowników poprzez udział w szkoleniach, konferencjach i sympozjach oraz tworzenie przestrzeni do samokształcenia i podnoszenia kwalifikacji,
- prowadzenie działalności naukowo-badawczej we własnym zakresie oraz rozwój współpracy z innymi ośrodkami medycznymi w Polsce i na świecie,
- podejmowanie działań na rzecz umocnienia pozycji na rynku usług medycznych w dziedzinach zgodnych z profilem i strategią rozwoju Szpitala,
- ciągłe doskonalenie organizacji pracy,
- wdrażanie skutecznych mechanizmów zarządzania w celu zapewnienia stabilności ekonomicznej w równowadze do zapotrzebowania na usługi zdrowotne,
- podejmowanie decyzji w oparciu o dostępne wskaźniki jakości, wyniki analiz i ocenę ryzyka,
- modernizację infrastruktury i inwestycje zorientowane na poprawę bezpieczeństwa i komfortu Pacjentów oraz zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- rozwój cyfrowy i doskonalenie infrastruktury informatycznej i telemedycznej,
- podejmowanie działań ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych danych,
- monitorowanie i nadzór nad jakością usług medycznych zleconych na zewnątrz.
Zobowiązuję się do zapewnienia środków i warunków niezbędnych do realizacji Polityki Jakości. Zobowiązuję Pracowników Szpitala do spełnienia wszystkich wymagań mających zastosowanie w działalności Szpitala. Zapewniam, że wdrożony i funkcjonujący w Szpitalu System Zarządzania Jakością zgodnie z normą ISO 9001 jest ciągle doskonalony.
Zapewniam, że Dyrekcja, Kierownictwo oraz Pracownicy Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II, zgodnie z Polityką Jakości, dokładają wszelkich starań, by spełniać wymagania i oczekiwania Pacjentów.
Dyrektor Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II
lek. Grzegorz Fitas
W 2009 r. roku Szpital po raz pierwszy dobrowolnie poddał się niezależnej ocenie, przeprowadzanej przez wizytatorów Centrum Monitorowania Jakości i uzyskał ważny przez okres 3 lat Certyfikat Akredytacyjny. Kolejne wizytacje akredytacyjne miały miejsce w latach: 2012, 2016 oraz 2019.
Celem monitorowania realizacji standardów akredytacyjnych powołane zostały komitety oraz zespoły. Członkowie komitetów/ zespołów na bieżąco opracowują i wdrażają poszczególne tematyczne zadania, które obejmują standardy akredytacyjne w następujących obszarach: prawa pacjenta, opieka nad pacjentem, ocena stanu pacjenta, anestezjologia, odżywianie, zabiegi i znieczulenia, poprawa jakości i bezpieczeństwa pacjenta, zarządzanie ogólne, laboratorium, diagnostyka obrazowa, kontrola zakażeń, farmakoterapia, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie informacją, zarządzanie środowiskiem opieki.
Certyfikat ISO 9001 Szpital uzyskał po raz pierwszy w 2004 r. By móc legitymować się certyfikatem ISO 9001, Szpital co roku jest poddawany zewnętrznym weryfikacjom, przeprowadzanym przez niezależną, akredytowaną jednostkę certyfikującą. Takie audity zewnętrzne mają na celu potwierdzenie spełnienia określonych wymagań normy ISO 9001, między innymi w zakresie: zarządzania dokumentacją, zasobami ludzkimi, szkoleniami i informacją; procesu rejestracji i przyjęcia Pacjenta; leczenia i opieki nad Pacjentem; nadzoru nad aparaturą medyczną i infrastrukturą, nadzoru nad lekami i higieną, oceny dostawców, itd.
Ponadto corocznie w komórkach organizacyjnych Szpitala przeprowadzanych jest kilkadziesiąt auditów wewnętrznych, których celem jest nadzorowanie prawidłowego spełnienia wymagań normy oraz innych mających zastosowanie wymagań, w tym wymagań NFZ, Ministerstwa Zdrowia, akredytacyjnych. Stwierdzone braki, niezgodności, uwagi przekazywane są Kierownikom komórek oraz Dyrekcji, po czym następuje wdrożenie działań doskonalących. Corocznie dokonywany jest również przegląd Systemu Zarządzania Jakością.
Zawarte w normie ISO 9001 wymagania zobowiązują posiadający certyfikat Szpital do prowadzenia regularnych ankiet, badających satysfakcję Pacjentów z otrzymanych świadczeń medycznych. W Szpitalu ankiety są regularnie zbierane i analizowane pod kątem możliwości wprowadzenia zmian, które mogą poprawić jakość świadczonych przez Szpital usług medycznych. Ponadto opinie w ankietach pozwalają na lepsze poznanie oczekiwań Pacjentów oraz zidentyfikowanie obszarów wymagających poprawy.
Polskie Towarzystwo Badania Bólu oraz Polskie Towarzystwo Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Towarzystwo Chirurgów Polskich, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Polskie Towarzystwo Ortopedyczne i Traumatologiczne zainicjowały program „Szpital bez bólu”, który polega na nadawaniu certyfikatu „Szpital bez bólu” placówkom, które spełnią określone kryteria i przez to przyczynią się do podniesienia jakości uśmierzania bólu pooperacyjnego w polskich szpitalach.
Obecnie szacuje się, iż ból pooperacyjny jest niewłaściwie uśmierzany u ponad połowy pacjentów. Przyczyny tego stanu rzeczy są złożone. Najważniejszymi z nich wydają się być problemy organizacyjne, niewystarczająca wiedza o uśmierzaniu bólu, brak czasu, nieprawidłowe nawyki personelu, a także złożoność postępowania przeciwbólowego.
W trosce o najwyższe standardy monitorowania i uśmierzania bólu u pacjentów przebywających w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im Jana Pawła II podjęto starania w zakresie wdrożenia odpowiednich procedur, środków i metod zwalczania bólu, zapewniających pacjentom wysoką jakość leczenia, a tym samym szybszy powrót do zdrowia.
Personel medyczny lekarze, farmaceuci, pielęgniarki uczestniczą w szkoleniach z zakresu uśmierzania bólu. Zespoły terapeutyczne monitorują u potrzebujących pacjentów natężenia bólu, dokumentując pomiary bólu i zastosowane postępowanie zgodnie z rekomendacjami uśmierzania bólu.
Oddziały Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II po raz pierwszy uzyskały certyfikat „Szpital bez bólu” w 2010 roku.
Informacja o wpływie wykonywanej przez jednostkę organizacyjną działalności na zdrowie ludzi i na środowisko za 2023 rok
Krakowski Szpital Specjalistyczny im. św. Jana Pawła II,
ul. Prądnicka 80, 31-202 Kraków
podstawa prawna: ustawa Prawo atomowe /Dz. U. 2021 poz. 1941/ zgodnie z art. 32c pkt.2
W związku z wykonywaną działalnością związaną z narażeniem na promieniowanie jonizujące informuję, że na podstawie wyników pomiarów osłon stałych pracowni rentgenowskich, wyników odczytów dawkomierzy indywidualnych oraz środowiskowych stwierdzono, że pracownicy Szpitala nie otrzymali dawek przekraczających dopuszczalne przepisami prawa wielkości graniczne.
W 2023 roku nie odnotowano sytuacji awaryjnych dotyczących stosowania promieniowania jonizującego.
W przeciągu 2023 roku nie zarejestrowano zdarzeń radiacyjnych związanych
z niekontrolowanym uwolnieniem izotopów promieniotwórczych mogących mieć wpływ na zdrowie ludności oraz skażenie środowiska naturalnego.
Działalność związana z realizacją procedur radiologicznych w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. św. Jana Pawła II nie wpływa na narażenie na promieniowanie jonizujące przekraczające poziom mocy dawki dla osób z ogółu ludności, określonej w ustawie Prawo Atomowe i związanych z nim rozporządzeń.
Działalność we wszystkich wymienionych powyżej obszarach prowadzona jest zgodnie obowiązującymi przepisami prawa i w zakresie posiadanych zezwoleń/decyzji.
Kraków, 20 marca 2024